PKN
  • Startpagina
    Startpagina
    Activiteitenagenda
    Kerkdienstenagenda
    Nieuwsbrief
  • Nieuws
  • Over ons
    Over ons
    Omzien naar elkaar - Pastoraat
    Inzet voor elkaar - Diaconaat
    Uitvaarten
    Activiteiten
    Activiteiten Danskring Kerk Open Jeugdwerk Muziek ZWO Vorming en Toerusting
    Samenwerking
    Lidmaatschap
    Bestuur en Organisatie
    Beleidsplannen, visies en besluiten
  • Fotoalbum
  • Kerkdiensten
    Kerkdiensten
    Bronnenconcept
    Collecterooster
    Kerkdienst meebeleven
  • Financieel bijdragen
    Financieel bijdragen
    Hoe kan ik bijdragen?
    Kerkbalans
    Appostel
    Collectemunten
    Solidariteitskas
    Leden- en financiele overzichten
    ANBI
  • Contact
    Contact
    Predikanten
    Vertrouwenspersonen
    Websiteraad
    Links
    Colofon
» Startpagina » Nieuwsbrief 
 Protestantse Gemeente Almelo
Handleiding gecoördineerde Lief- en Leedacties
16 okt 2025

Handleiding gecoördineerde Lief- en Leedacties

PROTESTANTSE GEMEENTE ALMELO

VLEUGELPASTORAAT

HANDLEIDING GECOÖRDINEERDE LIEF EN LEEDACTIES

 
  1. ALGEMEEN.

Op 1 januari 2025 is de Protestantse Gemeente Almelo (hierna PGA) een feit geworden. Daarmee is ook een nieuwe aanpak op het terrein van lief- en leedacties noodzakelijk gebleken ter integratie van verschillende werkwijzen zoals die in de oude wijkgemeenten nog werden toegepast. Enkele van die werkwijzen bleken bovendien in de praktijk niet meer goed werkbaar, onder andere vanwege logistieke problemen.

De PGA is opgedeeld in vier pastorale vleugels waar activiteiten die te maken hebben met lief en leed  zijn ondergebracht. Een centrale  en initiërende rol is weggelegd voor de contactpersonen die in elke vleugel werkzaam zijn. Zij zijn als het ware de ogen en oren van de gemeente en worden daarbij steeds ondersteund en van relevante informatie voorzien door de coördinatoren van die vleugels. Binnen elke vleugel is een predikant aanwezig en is er een vertegenwoordiging van de diaconie zodat er steeds korte lijnen zijn bij het signaleren van situaties rond gemeenteleden die bijzondere aandacht verdienen.

Lief- en leedacties  - zoals die in de praktijk ook al werden uitgevoerd -  kunnen als volgt worden onderscheiden:

  • Persoonlijke bezoeken door de contactpersonen, predikanten, geestelijke verzorgers en gemeenteleden onderling.

  • Het bezorgen van verjaardagskaarten en kaarten voor hen die een ruggensteuntje nodig hebben.

  • Het bezorgen van een bloemetje voor kroonjarigen, bij huwelijksjubilea en bij bijzondere gebeurtenissen.

  • De zondagse bloemengroet.

  • Andere vormen die te maken hebben met het  omzien naar elkaar.

Deze handleiding beoogt een samenhangend overzicht te geven van deze activiteiten. Daarbij moet rekening worden gehouden met de nodige duidelijkheid voor iedereen, een goede uitvoerbaarheid van taken en een flinke dosis realisme. We moeten kijken naar de financiële mogelijkheden, acceptatie met voldoende draagvlak en een langdurige houdbaarheid van de handleiding. En het gaat hier vooral om het werk van vrijwilligers, op wie we heel zuinig moeten zijn. En daarbij kan niemand worden gedwongen om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Dat kan dus inhouden dat niet alle taken in de volle breedte kunnen worden uitgevoerd. 

  1. REGELING PER ONDERWERP.

 
  1. Persoonlijke bezoeken.

Eén van de belangrijkste taken in onze gemeente is het pastoraat: het omzien naar elkaar. Het ligt voor de hand dat zich dat veelal uit in het bezoeken van mensen door contactpersonen, predikanten of geestelijke verzorgers. Of, heel gewoon, door gemeenteleden onderling. Maar ook andere vormen van contact zijn uiteraard mogelijk, naar aanleiding van bijzondere gebeurtenissen of zomaar naar onderlinge behoefte of gewoon wanneer het hart spreekt. Deze algemene vorm van lief- en leedacties zal hier niet verder worden besproken omdat die eigenlijk vanzelfsprekend is en waarbij steeds geldt: “Wat ik nu weet, wie moet dat op dit moment noodzakelijkerwijs ook weten?”. Er zijn echter een paar onderwerpen die meer bijzondere aandacht verdienen en die voor het pastoraat als mooie hulpmiddelen kunnen worden gezien.

 
  1. Het bezorgen van verjaardags- of wenskaarten of kaarten van medeleven.

De opzet van het Verjaardagfonds, zoals dat vóór de totstandkoming van de PGA werd gehanteerd en waarbij ieder gemeentelid elk jaar een verjaardagskaart zou moeten ontvangen bleek in de praktijk niet meer bruikbaar, vooral vanwege logistieke problemen. Maar er zijn voldoende redenen om het bezorgen van verjaardagkaarten in een uitvoerbare vorm voort te zetten: Ze zijn een mooie manier om contact te houden, hetzij door ze persoonlijk af te geven en een praatje te maken of een bezoekje te brengen, hetzij ze in de bus te doen met een persoonlijk woordje. Via een persoonlijk bezorgde verjaardagkaart voelen veel mensen zich gezien. Verschillende contactpersonen hebben dat al beaamd en zijn bereid gevonden om die kaarten zelf weg te brengen. 

De handleiding voor het bezorgen van verjaardagkaarten is de volgende:

  • Gemeenteleden die dat op prijs stellen kunnen op of rond hun verjaardag felicitatiekaarten namens de PGA ontvangen.

  • In elke vleugel zijn het de contactpersonen die er naar eigen inzicht voor kunnen zorgen dat de gemeenteleden waarmee zij contact hebben bij verjaardagen of als steuntje in de rug die kaarten ontvangen. Voor kroonjarigen geldt de daarvoor vastgestelde regeling zoals hierna onder C nog wordt weergegeven. 

  • Er zijn felicitatiekaarten met verschillende teksten, afhankelijk van de personen voor wie die kaarten zijn bestemd. Daarnaast zijn er PGA-kaarten zonder voorbedrukte tekst, waarop een persoonlijke boodschap van medeleven of een wens kan worden geschreven. 

  • De kaarten worden persoonlijk aangeboden of - al of niet met een persoonlijk woordje - in de brievenbus gedaan. Kaarten worden niet via de post verzonden. 

  • Gemeenteleden kunnen na ontvangst van de kaarten of uit eigen beweging het bloemen- en verjaardagfonds steunen door een gift aan de PGA. Hierdoor kunnen de kosten voor de lief- en leedactiviteiten mede worden bestreden.

  • De vleugelcoördinatoren zorgen ervoor dat de contactpersonen van hun vleugel steeds op de hoogte van de verjaardagen kunnen zijn en voldoende kaarten in voorraad hebben om hun werk te doen. 

  • Er is een kaartengroep, (een werkgroep zoals aangegeven in artikel 4.8. van de Plaatselijke Regeling van de PGA), die er voor zorgt dat jaarlijks voldoende enveloppen, felicitatiekaarten en andere lief- en leedkaarten worden ontworpen en aangemaakt. De kosten daarvan kunnen via het Kerkelijk Bureau worden gedeclareerd aan de PGA. 

  • Vanuit die werkgroep wordt ervoor gezorgd dat de vleugelcoördinatoren naar behoefte steeds worden voorzien van voldoende kaarten en enveloppen.
     

  1. Handleiding kroonjarigen en huwelijksjubilea.

De vier voormalige wijkgemeenten hadden hiervoor elk hun eigen regelingen. Bij de totstandkoming van de PGA lag het voor de hand om die regelingen te integreren in één vorm van afspraken. De kerkenraad heeft besloten tot de volgende afspraken:

Kroonjarigen:

  • De contactpersonen kunnen een bloemengroet naar de volgende kroonjarigen brengen: 80 jaar, 85 jaar, 90 jaar, 95 jaar en 100 jaar. Daarna iedere verjaardag van de 100 plussers.

  • De vleugelcoördinatoren maken voor de eigen vleugel afspraken met een bloemist.

  • De vleugelcoördinatoren informeren de contactpersonen over de data van de kroonjarigen.

  • De contactpersonen kunnen bij de gekozen bloemist voor de jarige een klein boeketje ophalen ter waarde van een jaarlijks vast te stellen bedrag (voor 2025 geïndexeerd op maximaal 10 euro.)

  • De bloemist stuurt maandelijks de rekening naar het Kerkelijk Bureau. Hierbij worden de namen van de betrokken contactpersonen vermeld.

 

Huwelijksjubilea:

  • Bij de volgende huwelijksjubilea kan een bloemengroet worden bezorgd: 50 jaar, 60 jaar, 70 jaar en daarna elk jaar.

  • De vleugelcoördinatoren maken voor de eigen vleugel afspraken met een bloemist.

  • De vleugelcoördinatoren informeren de contactpersonen over de data van de huwelijksjubilea.

  • De contactpersonen kunnen bij de gekozen bloemist een groter boeket ophalen voor het echtpaar, ter waarde van een jaarlijks vast te stellen bedrag (voor 2025 geïndexeerd op een bedrag tussen 15 en 20 euro, afhankelijk van het seizoen.) 

  • De bloemist stuurt maandelijks de rekening naar het Kerkelijk Bureau. Hierbij worden de namen van de betrokken contactpersonen vermeld.

 
  1. De zondagse bloemengroet.

De kerkenraad heeft besloten om de zondagse bloemengroet te beperken tot twee boeketten, voortkomende uit één groot boeket dat ter ere van God elke zondag in de kerk wordt geplaatst. De zondagse bloemengroet is bestemd voor mensen of gezinnen uit de PGA die te maken hebben met bijzondere omstandigheden zoals bijvoorbeeld ziektes. Voor kroonjarigen of bij huwelijksjubilea geldt de andere speciaal daarvoor bestemde regeling zoals die onder punt C is aangeduid.

Nu er elke zondag twee boeketten worden weggegeven kan het zijn dat er op dat moment ook andere mensen of families nadrukkelijk in aanmerking komen voor de zondagse bloemengroet dan de twee die worden aangemeld of afgekondigd.  In die gevallen is het mogelijk dat de contactpersonen dan zelf actie kunnen ondernemen om ook die mensen van een bloemetje te voorzien. Dat kan dan op basis van de handleiding  onder C zoals die ook voor kroonjarigen geldt. 

De handleiding voor de zondagse bloemengroet is als volgt:

  • Er is een bloemengroep, (een werkgroep zoals aangegeven in artikel 4.8. van de Plaatselijke Regeling van de PGA), die ervoor zorgt dat er ter gelegenheid van de eredienst op elke zondag een bloemenboeket in de kerk aanwezig is ter ere van God. 

  • Na elke zondagse eredienst splitsen leden van deze werkgroep het boeket in twee delen, zodat deze bestemd kunnen worden voor twee gemeenteleden of families die daarvoor in aanmerking komen. 

  • In de oneven weken komen steeds de mensen uit de vleugels Noordwest en Zuidoost in aanmerking voor de bloemen en in de even weken steeds de mensen uit de vleugels Noordoost en Zuidwest. De weeknummers lopen van maandag tot en met zondag.

  • De coördinatoren van de vleugels die aan de beurt zijn zorgen er dan iedere week voor dat er uiterlijk op de donderdag vóór de zondagsdienst een naam en adres bekend is uit die vleugel. 

  • De twee namen en adressen worden daarop doorgegeven aan een vaste coördinator. Deze heeft als taak:

    • Het tijdig aan de voorganger en ouderling van dienst van die zondag doorsturen van de twee namen en adressen van de gemeenteleden waar de bloemen naar toe gaan. En het informeren van de redactie van de Nieuwsbrief.

    • Het verzorgen van twee kaarten waarop vóór de aanvang van de eredienst de hartelijke groeten vanuit de gemeente kunnen worden vermeld.

    • Het maken van twee briefjes met de namen en adressen van de gemeenteleden waar de kaarten en de bloemen naar toe moeten gaan.

 
  • De Ouderling van Dienst kondigt vóór aanvang van de dienst af naar wie de bloemen gaan.

  • Kerkgangers die dat willen kunnen na de eredienst de bloemen en kaarten meenemen en persoonlijk bezorgen. Zijn er onverhoopt geen kerkgangers bereid gevonden om die kaarten en bloemen weg te brengen dan doet de Ouderling van Dienst dit.

  • In de eerstkomende Nieuwsbrief wordt bekend gemaakt waar de bloemen naar toe zijn gegaan.

 
  1. Andere vormen van omzien naar elkaar.

Zoals in het begin van deze handleiding al is gezegd, is het omzien naar elkaar vooral een persoonlijke zaak, van mens tot mens. Dat geldt dus voor elk gemeentelid of men nu een bepaalde taak heeft of niet. Vaak attendeert men elkaar al wel op de medemens in lief of leed. Vaak weet men ook niet van elkaar. Door middel van onze samenkomsten in of bij de kerk, het vleugelprincipe of op andere manieren proberen wij aandacht te hebben voor elkaar. Individueel of samen met anderen. 

Een mooi voorbeeld daarvan is de ‘kaartschrijfgroep’ . Mensen geven zich voor die groep op om via een meldpunt te horen wie er wegens ziekte, ongeval of opname in een ziekenhuis misschien behoefte heeft aan een schouderklopje via een zelfgeschreven kaartje van een medegemeentelid.  Of gewoon als je het misschien even niet meer ziet zitten. 

Verder zijn er verschillende bestaande regelingen of gebruiken die veelal een pastoraal en/of diaconaal karakter hebben en die al werden toegepast vóór de oprichting van de PGA. Ze zijn het alle waard om waar mogelijk gehandhaafd te worden maar worden hier niet verder uiteengezet.

Zo is er de jaarlijkse Oogstdienst waarbij de diaconie regelt dat ouderen in onze gemeente een presentje krijgen dat door gemeenteleden persoonlijk wordt bezorgd. Dat kan dan evenzovele mooie contacten opleveren en mensen het gevoel geven dat ze erbij horen. Deze regeling  wordt jaarlijks geëvalueerd waarbij ook gekeken wordt naar de te hanteren leeftijdsgrens. 

Rond de kerst geeft de diaconie een aantal kerstpakketten uit aan gemeenteleden die het financieel moeilijk hebben en voor wie  een kerstpakket net dat extra steuntje in de rug is om ook een fijn kerstfeest te kunnen vieren. Hierbij wordt Almelobreed samengewerkt met instanties zoals Nomen Nescio.

Elk jaar worden er voor (oudere) gemeenteleden uitstapjes georganiseerd die tevens zorgen voor het versterken van de onderlinge band en het verminderen van mogelijke eenzaamheid.

Er is elk jaar een mogelijkheid voor gemeenteleden die er eens een weekje tussenuit willen om even op adem te komen. Die kunnen dan logeren in het  PKN-tehuis ‘Nieuw Hydepark’ in Doorn. De Diaconie kan hierbij zorgen voor een geldelijke tegemoetkoming. 

Er is een autodienst, bestaande uit vrijwillige gemeenteleden die ervoor zorgen dat mensen die niet goed meer op eigen gelegenheid naar de kerk kunnen komen, daar toch naartoe kunnen worden vervoerd. Zo kunnen mensen zich betrokken blijven voelen bij hun kerk en wordt er ook op deze manier naar hen omgezien. 

 

Deze handleiding wordt jaarlijks geëvalueerd

terug