PKN
  • Startpagina
    Startpagina
    Activiteitenagenda
    Kerkdienstenagenda
    Nieuwsbrief
  • Nieuws
  • Over ons
    Over ons
    Pastoraat
    Diaconie
    Activiteiten
    Activiteiten Jeugdwerk Liturgiegroep Muziek ZWO
    Bronnendiensten
    Bestuur en Organisatie
    Lidmaatschap
    Beleidsplannen, visies en besluiten
  • Fotoalbum
  • Kerkdiensten
    Kerkdiensten
    Collecterooster
    Kerkdienst beluisteren
  • Geldzaken
    Geldzaken
    Financiële bijdragen
    Kerkbalans
    Appostel
    Collectemunten
    Solidariteitskas
    Algemeen
    Leden- en financiele overzichten
    ANBI
  • Contact
    Contact
    Predikanten
    Vertrouwenspersonen
    Websiteraad
    Links
    Colofon
» Over ons » Bestuur en Organisatie 
 Protestantse Gemeente Almelo
Bestuur en Organisatie

Bestuur en Organisatie
Om de organisatie van de Protestantse Gemeente Almelo te besturen, is er een Kerkenraad, een College van Kerkrentmeesters en een College van Diakenen.
Klik hier voor de contactgegevens.
 
Kerkenraad

Kerkenraad

De kerkenraad / leden van de kerkenraad
De Protestantse Gemeente Almelo kent een kerkenraad. Deze kerkenraad bestaat uit zestien leden. Het moderamen (=het dagelijks bestuur van de kerkenraad) bestaat uit een 5-tal leden vanuit deze kerkenraad: de voorzitter, de scriba (=secretaris), een predikant, de voorzitter van het College van Kerkrentmeesters en de voorzitter van het College van Diakenen maken deel uit van het dagelijks bestuur.

Taken kerkenraad
De taken van de kerkenraad zijn vastgelegd in de kerkorde van de PKN. Naast de kerkorde is er een zogeheten plaatselijke regeling van toepassing. In de plaatselijke regeling legt de kerkenraad van een gemeente bepaalde besluiten vast over belangrijke zaken waar de kerkorde meerdere keuzes aangeeft en zaken die binnen de kaders van de kerkorde door de kerkenraad zelf geregeld dienen te worden.

Bij de taken van de kerkenraad kunt u denken aan:
  • het treffen van voorzieningen voor de gemeente als geheel
  • vermogensrechtelijke aangelegenheden
  • zaken die te maken hebben met de rechtspositie van predikanten en betaalde krachten
  • het vaststellen van plaats en tijd van de kerkdiensten.
Twee keer per jaar voert het moderamen van de kerkenraad overleg met de predikanten en de kerkelijk werkers.

De predikanten c.q. kerkelijk werkers die verbonden zijn aan de zorginstellingen (TriviumMeulenbeltZorg, Reggeland-Eugeria, Ziekenhuis Groep Twente) en zij die op openbare basisscholen werken komen één keer per jaar in de kerkenraad om verslag te doen van hun werkzaamheden.

Taken dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur van de kerkenraad (=het moderamen) heeft als taak de vergaderingen van de kerkenraad voor te bereiden en de besluiten uit te voeren. Daarnaast is het moderamen sterk coördinerend bezig. Zij voert overleg met commissies, werkgeroepen en andere kerkelijke instanties indien dat in het belang van de gemeente nodig is.

Commissies
Besluitvorming binnen de kerkenraad kan leiden tot nieuwe initiatieven. Om deze initiatieven uit te werken kunnen commissies ingesteld worden. Een commissie die is ingesteld is bijvoorbeeld het Bronnenteam. Deze commissie doet voorstellen aan de kerkenraad met betrekking tot de invulling van de diensten binnen de PGA.
 
Vergaderingen kerkenraad en dagelijks bestuur
De kerkenraad vergadert op de tweede donderdagavond van de maand van 19.30 uur tot 22.00 uur. Een uitzondering hierop vormt de augustusmaand, dan is de kerkenraad met reces. Het dagelijks bestuur vergadert in de regel op de vierde maandagavond van de maand van 19.30 uur tot 22.00 uur.
 
College van Diakenen (CvD)

College van Diakenen (CvD)
Diaconaat is de inzet van de geloofsgemeenschap voor barmhartigheid en gerechtigheid, voor vrede en heelheid van de schepping. Het sluit bondgenootschappen met mensen in de knel en is daarin trouw.

Diaconaat roeit tegen de stroom in, gaat in tegen het recht van de sterkste. In het diaconale werk gaat het enerzijds om individuele hulpverlening en noodhulp, anderzijds hoort samenlevingsopbouw en lobbywerk ook bij de diaconale taken. In combinatie kunnen beide werkwijzen elkaar versterken.

In het diaconale werk staat de eigen verantwoordelijkheid van mensen in de knel voorop. Zij moeten zoveel mogelijk het heft in eigen hand kunnen nemen.

Binnen de Protestantse Gemeente Almelo zijn hiervoor diakenen actief. De diakenen voeren hun taken en werkzaamheden uit onder verantwoordelijkheid van het zogeheten College van diakenen.

Tijdens de diensten worden collectes gehouden voor de Diaconie. De doelen van deze collectes worden vooraf vastgesteld door het College van Diakenen en worden bij de collecteroosters gepubliceerd.
 
College van Kerkrentmeesters (CvK)

College van Kerkrentmeesters (CvK)

Financiën, gebouwen, werkgever
Het opzetten van de begroting en de jaarrekening, het beheren van de financiën en de zorg voor de geldwerving - dat alles is de verantwoordelijkheid van het College van Kerkrentmeesters. Het college is ook verantwoordelijk voor de kerkgebouwen (vanaf mei 2025: het kerkgebouw). Daarnaast is het college van kerkrentmeesters de officiële werkgever van het personeel dat in dienst is van de kerkelijke gemeente.
 
Kerkbalans
De kerk moet zichzelf bedruipen; zij krijgt géén subsidie van de overheid. Elk jaar in januari vragen wij alle gemeenteleden om een vrijwillige financiële bijdrage zodat het werk van de Protestantse Gemeente Almelo door kan gaan. Deze actie is algemeen bekend als de Actie Kerkbalans.
 
Bijdragen
Misschien wilt u graag financieel bijdragen aan onze gemeente: meer informatie daarover kunt u lezen in het menu-item Financiële bijdragen.
 
 
 

Inloggen

Snel naar
                 
Kerkbalans digitaal

Digitaal toezeggen

 

2e Pinksterdag <>
datum en tijdstip 09-06-2025 om 0:00
meer details

Di 20:00 Leeskring De Binnenkamer []
datum en tijdstip 10-06-2025 om 20:00
meer details

Wo 19:00 Stilteviering Grote Kerk
datum en tijdstip 11-06-2025 om 19:00
meer details

Website
Hebt je vragen, opmerkingen of
aanvullingen op deze site?
Neem a.u.b. contact op met
de webredactie
Financiële bijdragen
Wilt u de Protestantse
Gemeente Almelo financieel
steunen
?
Privacyverklaring
Kijk hier voor de privacyverklaring