Bestuur en Organisatie
Bestuur en Organisatie
Om de organisatie van de Protestantse Gemeente Almelo goed te laten verlopen, is er een Algemene Kerkenraad, College van Kerkrentmeesters en een College van Diakenen. Klik hier voor de contactgegevens. |
||
Algemene Kerkenraad
Algemene Kerkenraad
De centrale Algemene Kerkenraad
In de wijkgemeenten leeft de kerk: hier voelen de mensen zich thuis. Behalve de vijf wijkkerkenraden kent de Protestantse Gemeente Almelo een Algemene Kerkenraad (hierna te noemen de AK). Leden AK De AK bestaat uit twintig leden. Zestien daarvan worden aangewezen door en uit de wijkkerkenraden. Zij zijn dus tevens lid van een wijkkerkenraad. Vier zijn boventallig (geen lid van een wijkkerkenraad) vanwege het vele werk dat aan die functies verbonden is: de voorzitter van het college van diakenen, de voorzitter van het college van kerkrentmeesters, de secretaris (scriba) en de voorzitter (preses) van de algemene kerkenraad. Taken AK
De algemene kerkenraad regelt een aantal zaken voor de hele stad en voor alle wijkgemeenten gezamenlijk. Het zijn zaken die wijkoverstijgend zijn. Daarvoor is dan niet de wijkkerkenraad maar de AK bevoegd Daarom geldt: De AK staat niet boven, maar naast de wijkgemeenten Daarbij kunt u denken aan:
Twee keer per jaar voert het moderamen van de AK overleg met de predikanten en kerkelijk werkers.
De predikanten c.q. kerkelijk werkers die verbonden zijn aan de zorginstellingen (TriviumMeulenbeltZorg, Reggeland-Eugeria, Ziekenhuis Groep Twente) en zij die op openbare basisscholen werken komen één keer per jaar in de AK om verslag te doen van hun werkzaamheden. Ook de commissie vorming en toerusting en het werk van het AJB staan onder de hoede van de AK.
Commissies
Op dit moment vragen de noodzakelijke bezuinigingen veel tijd en aandacht. Heldere en duidelijke besluitvorming leidt anderzijds ook weer tot nieuwe initiatieven. Om deze initiatieven uit te werken, worden in een aantal gevallen commissies ingesteld. Een commissie die is ingesteld is bijvoorbeeld de werkgroep missionair werk. Voor het operationaliseren van het missionair werk in onze gemeente, krijgt de werkgroep ondersteuning van een functionaris die aan de landelijke kerk verbonden is Dagelijks bestuur
De AK vergadert op de eerste donderdagavond van de maand van 20 tot 22 uur. Een uitzondering hierop vormt de augustusmaand. Het dagelijks bestuur van de AK (het moderamen) heeft als taak de vergaderingen van de AK voor te bereiden en de besluiten uit te voeren. Daarnaast is het moderamen sterk coördinerend bezig. Zij voert overleg met diverse wijkkerkenraden, werkgeroepen, andere kerkelijke instanties indien dat in het belang van de gemeente nodig is.
Het moderamen vergadert in de regel op de derde maandagavond van de maand van 20 tot 22 uur. |
||
College van Diakenen (CvD)
College van Diakenen (CvD)
Diaconaat is de inzet van de geloofsgemeenschap voor barmhartigheid en gerechtigheid, voor vrede en heelheid van de schepping. Het sluit bondgenootschappen met mensen in de knel en is daarin trouw. Diaconaat roeit tegen de stroom in, gaat in tegen het recht van de sterkste. In het diaconale werk gaat het enerzijds om individuele hulpverlening en noodhulp. Anderzijds hoort samenlevingsopbouw en lobbywerk ook bij de diaconale taken. In combinatie kunnen beide werkwijzen elkaar versterken.In het diaconale werk staat de eigen verantwoordelijkheid van mensen in de knel voorop. Zij moeten zoveel mogelijk het heft in eigen hand kunnen nemen. Binnen de Protestantse Gemeente Almelo heeft elke wijkgemeente haar eigen diakenen. Doelen worden vooraf vastgesteld door het College van Diakenen en worden bij de collecteroosters gepubliceerd. |
||
College van Kerkrentmeesters (CvK)
College van Kerkrentmeesters (CvK)
Financiën, gebouwen, werkgever
Het opzetten van de begroting en de jaarrekening, het beheren van de financiën en de zorg voor de geldwerving - dat alles is de verantwoordelijkheid van het College van Kerkrentmeesters. Het college is ook verantwoordelijk voor de kerkgebouwen.
Daarnaast is het college van kerkrentmeesters de officiële werkgever van het personeel dat in dienst is van de kerkelijke gemeente.
Kerkbalans
De kerk moet zichzelf bedruipen; zij krijgt geen subsidie van de overheid. Elk jaar in januari vragen wij alle gemeenteleden om een vrijwillige financiële bijdrage zodat het werk van de Protestantse Gemeente Almelo door kan gaan. Deze actie is algemeen bekend als de Actie Kerkbalans. Bijdragen
Misschien wilt u graag financieel bijdragen aan onze gemeente. Voor meer informatie hierover kunt u lezen in het menu-item Financiële bijdragen.
|
||
Eredienst (.;.)
08-12-2024
om
10:00
meer details
Eredienst (.;.)
08-12-2024
om
10:00
meer details