PKN
  • Startpagina
    Startpagina
    Activiteitenagenda
    Kerkdienstenagenda
    Nieuwsbrief
  • Nieuws
  • Over ons
    Over ons
    Pastoraat
    Diaconie
    Activiteiten
    Activiteiten Jeugdwerk Liturgiegroep Muziek ZWO
    Bronnendiensten
    Bestuur en Organisatie
    Lidmaatschap
    Beleidsplannen, visies en besluiten
  • Fotoalbum
  • Kerkdiensten
    Kerkdiensten
    Collecterooster
    Kerkdienst meekijken
  • Geldzaken
    Geldzaken
    Financiële bijdragen
    Kerkbalans
    Appostel
    Collectemunten
    Solidariteitskas
    Algemeen
    Leden- en financiele overzichten
    ANBI
  • Contact
    Contact
    Predikanten
    Vertrouwenspersonen
    Websiteraad
    Links
    Colofon
» Over ons » Bestuur en Organisatie 
 Protestantse Gemeente Almelo
Kerkenraad

Kerkenraad

De kerkenraad / leden van de kerkenraad
De Protestantse Gemeente Almelo kent een kerkenraad. Deze kerkenraad bestaat uit zestien leden. Het moderamen (=het dagelijks bestuur van de kerkenraad) bestaat uit een 5-tal leden vanuit deze kerkenraad: de voorzitter, de scriba (=secretaris), een predikant, de voorzitter van het College van Kerkrentmeesters en de voorzitter van het College van Diakenen maken deel uit van het dagelijks bestuur.

Taken kerkenraad
De taken van de kerkenraad zijn vastgelegd in de kerkorde van de PKN. Naast de kerkorde is er een zogeheten plaatselijke regeling van toepassing. In de plaatselijke regeling legt de kerkenraad van een gemeente bepaalde besluiten vast over belangrijke zaken waar de kerkorde meerdere keuzes aangeeft en zaken die binnen de kaders van de kerkorde door de kerkenraad zelf geregeld dienen te worden.

Bij de taken van de kerkenraad kunt u denken aan:
  • het treffen van voorzieningen voor de gemeente als geheel
  • vermogensrechtelijke aangelegenheden
  • zaken die te maken hebben met de rechtspositie van predikanten en betaalde krachten
  • het vaststellen van plaats en tijd van de kerkdiensten.
Twee keer per jaar voert het moderamen van de kerkenraad overleg met de predikanten en de kerkelijk werkers.

De predikanten c.q. kerkelijk werkers die verbonden zijn aan de zorginstellingen (TriviumMeulenbeltZorg, Reggeland-Eugeria, Ziekenhuis Groep Twente) en zij die op openbare basisscholen werken komen één keer per jaar in de kerkenraad om verslag te doen van hun werkzaamheden.

Taken dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur van de kerkenraad (=het moderamen) heeft als taak de vergaderingen van de kerkenraad voor te bereiden en de besluiten uit te voeren. Daarnaast is het moderamen sterk coördinerend bezig. Zij voert overleg met commissies, werkgeroepen en andere kerkelijke instanties indien dat in het belang van de gemeente nodig is.

Commissies
Besluitvorming binnen de kerkenraad kan leiden tot nieuwe initiatieven. Om deze initiatieven uit te werken kunnen commissies ingesteld worden. Een commissie die is ingesteld is bijvoorbeeld het Bronnenteam. Deze commissie doet voorstellen aan de kerkenraad met betrekking tot de invulling van de diensten binnen de PGA.
 
Vergaderingen kerkenraad en dagelijks bestuur
De kerkenraad vergadert op de tweede donderdagavond van de maand van 19.30 uur tot 22.00 uur. Een uitzondering hierop vormt de augustusmaand, dan is de kerkenraad met reces. Het dagelijks bestuur vergadert in de regel op de vierde maandagavond van de maand van 19.30 uur tot 22.00 uur.
terug
 
 

Inloggen

Snel naar
         
Kerkbalans digitaal

Digitaal toezeggen

 

Wo 19:00 Stilteviering Grote Kerk
datum en tijdstip 02-07-2025 om 19:00
meer details

Ma 19:30 Gespreksavond over het Onze Vader []
datum en tijdstip 22-09-2025 om 19:30
meer details

Ma 19:30 Gespreksavond over het Onze Vader []
datum en tijdstip 20-10-2025 om 19:30
meer details

Website
Hebt je vragen, opmerkingen of
aanvullingen op deze site?
Neem a.u.b. contact op met
de webredactie
Financiële bijdragen
Wilt u de Protestantse
Gemeente Almelo financieel
steunen
?
Privacyverklaring
Kijk hier voor de privacyverklaring